Recerca

Projecte Amics del Mar

Actualment la societat catalana es troba en un moment àlgid, de cara a la protecció i defensa dels animals i els seus drets. Amb iniciatives ciutadanes, s’ha aconseguit la prohibició de la presència d’animals salvatges en espectacles de circ, la prohibició dels espectacles taurins, l’eliminació dels espectacles amb dofins al zoo de Barcelona i actualment, gràcies a la plataforma ZOOXXI s’ha plantejat un canvi en el model del Zoo.

Com a associació que treballa per l’estudi i la conservació dels cetacis, hem pogut observar un augment de l’interès de la població en general pels animals salvatges, especialment per l’observació de cetacis en llibertat. Amb el desenvolupament del nostre estudi “Projecte de Foto-identificació: Balenes i dofins al litoral català”, desenvolupat des de l’any 2014 i que segueix actiu en l’actualitat, s’ha aconseguit conscienciar a un nombre molt elevat de persones, a més d’obtenir dades molt importants sobre aquests mamífers marins a la costa catalana central.

Ara volem fer un pas endavant pel que fa a la conscienciació de la població que visita el nostre mar i fer-la més participativa en la conservació de la fauna que hi trobem. Amb aquest motiu neix el projecte de ciència ciutadana: AMICS DEL MAR.

En els darrers anys, la participació ciutadana, de forma desinteressada, en la presa de dades sobre albiraments de cetacis, ha demostrat ser molt enriquidora i beneficiosa a tots els nivells, tant per a la població en sí com per a les entitats científiques. Per això, creiem que és molt interessant que el sector de la població que treballa o desenvolupa les seves activitats de lleure al mar dins el nostre territori, pugui col·laborar amb la nostra tasca. Considerem que aquest projecte pot, per un una banda, reforçar la conscienciació sobre la protecció del medi marí i, paral·lelament, aportar un volum d’informació més gran sobre la distribució de les diferents espècies de cetacis a la nostra costa, complementant les dades que ja obtenim actualment amb el projecte Foto-Identificació.

Objectius

• Volem aconseguir que les persones que visiten regular o puntualment el Mar Mediterrani, tinguin una plataforma per poder informar de la fauna que veuen en les seves sortides.

• També volem aportar informació de com actuar en el moment que s’observa un cetaci en estat salvatge, quins són els moviments que es poden o no realitzar o la distància que s’ha de mantenir, per tal de poder gaudir d’aquests animals sense causar cap molèstia.

• L’objectiu principal segueix sent el de compartir, promoure i difondre el tresor biològic del que disposem al Mar Mediterrani i que molta gent desconeix.

Àrea d'estudi

Les dades que s’inclouran al projecte i, per tant les, que són de més interès per al nostre estudi, seran totes aquelles que siguin preses al litoral català.